FIGYELEM! Webáruházunk még nem aktív!
A megrendelt termékeket nem szállítjuk ki!

10W-40 motorolaj

10W-40-es viszkozitású motorolajok – az univerzális klasszikus

A személyautók kenőanyag-piacán a 10W-40 viszkozitású motorolajok igazi klasszikusnak számítanak. Bár az elmúlt évtizedekben a modern, alacsonyabb viszkozitású (pl. 0W-20, 5W-30) motorolajok térnyerése figyelhető meg, a 10W-40 még mindig rendkívül népszerű, különösen a régebbi vagy nagyobb futásteljesítményű járművek tulajdonosai körében.

Miért? Mert a 10W-40-es olajok ideális egyensúlyt kínálnak a kopásvédelem, hőstabilitás és ár-érték arány terén. További infó a termékek alatt olvasható.

26 termék
Rendelhető
239 713 Ft
Raktáron (5 db)
112 333 Ft
Raktáron (1036 db)
2 229 Ft
Rendelhető
360 987 Ft
Raktáron (320 db)
8 059 Ft
Raktáron (40 db)
2 900 Ft
Raktáron (65 db)
11 118 Ft
Raktáron (276 db)
2 900 Ft
Raktáron (11196 db)
2 543 Ft
Raktáron (2386 db)
9 718 Ft
 

Mit jelent a 10W-40 viszkozitás?

A SAE viszkozitási osztályozás szerint:

  • 10W: Az olaj hidegindításkor, akár -25 °C körüli hőmérsékleten is elég folyékony marad, hogy gyorsan elérje a motorkomponenseket.
  • 40: Normál üzemi hőmérsékleten (100 °C) a kenőfilm vastagabb, így fokozott kopásvédelmet nyújt, különösen magas hőmérsékleten vagy nehéz üzemviszonyok mellett.

Ezért a 10W-40-es motorolaj ideális:

  • Közép-európai éghajlaton (mint Magyarország),
  • Régebbi személygépjármű motorokhoz,
  • Magas futásteljesítményű járművekhez,
  • Magas hőterhelésnek kitett motorokhoz (pl. hosszabb autópályás használat esetén).

 

Nemzetközi szabványok

A minőségi 10W-40 motorolajok megfelelnek a vezető nemzetközi szabványoknak, biztosítva a kompatibilitást és a megbízhatóságot.

ACEA szabványok

Az ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) szabványai közül a 10W-40-es olajokra általában ezek vonatkoznak:

ACEA A3/B3

Nagy teljesítményű benzines és könnyű dízelmotorokhoz, normál vagy hosszú olajcsere-intervallumokkal.

ACEA A3/B4

Nagy teljesítményű motorokhoz, közvetlen befecskendezéses dízelekhez is megfelelő.

ACEA C3

Alacsony SAPS (kén, foszfor, szulfáthamu) tartalmú olaj DPF-fel szerelt motorokhoz; modern károsanyag-szabályozás mellett is védi a motort.

Fontos megjegyezni, hogy a C3 specifikációval rendelkező 10W-40-es olajok ma már ritkábbak, de egyes gyártók kínálnak ilyen változatokat is.

API szabványok

Az API (American Petroleum Institute) szabványok közül ezek a legfontosabbak:

API SL

2001-től gyártott motorokhoz, javított oxidációs stabilitás és lerakódásvédelem.

API SM

2004-től; jobb hőállóság és energiatakarékosság.

API SN

2010-től; alacsonyabb kopás, turbóvédelem, katalizátorbarát összetétel.

Az újabb API SN szabványú 10W-40-es olajok különösen jól alkalmazhatók modernebb motorokban, ahol még a gyártó ezt a viszkozitási osztályt írja elő.

 

Fontosabb járműgyártói jóváhagyások

A minőségi 10W-40-es olajok több autógyártó jóváhagyásával is rendelkezhetnek, amelyek biztosítják az optimális kompatibilitást.

Gyártó

Jóváhagyás

Megjegyzés

Volkswagen

VW 501 01 / 505 00

Benzines és korai dízelmotorokhoz, 2000-es évek előtti és körüli modellekhez.

PSA (Peugeot, Citroën)

PSA B71 2294

Régebbi benzin- és dízelmotorokhoz, DPF nélküli változatokhoz.

Renault

RN0700 / RN0710

Normál szívó és turbófeltöltős motorokhoz; főleg a 2000-es évek Renault és Dacia modelljeinél.

Mercedes-Benz

MB 229.1

Klasszikus motorokhoz (benzines és szívódízel), kiváló motorvédelem és megbízhatóság mellett.

Milyen évjáratú és típusú autókhoz ajánlott?

A 10W-40 motorolajokat elsősorban 1995 és 2010 közötti évjáratú autókhoz ajánlják, de még ma is sok helyen használják nagy futásteljesítményű vagy karbantartott klasszikusokban.

 

Főbb motorok:

  • Szívó benzines motorok,
  • Szívó és korai turbódízelek,
  • LPG-re átépített motorok (a vastagabb kenőfilm miatt).

 

Előnyei és hátrányai a 10W-40 olajoknak

Előnyök:

  • Kiváló hőstabilitás: forró üzemben sem hígul el könnyen,
  • Jó kopásvédelem nagy terhelésnél is,
  • Ideális nagy futásteljesítményű, kevésbé precíziós motorokhoz,
  • Általában olcsóbb, mint a 0W-30 vagy 5W-30 olajok.

Hátrányok:

  • Kevésbé energiatakarékos, mint az újabb, hígabb olajok,
  • Hidegindítási tulajdonsága gyengébb a 0W- vagy 5W-olajokhoz képest,
  • Modern, DPF-es Euro 5-ös, 6-os motorokhoz már nem ajánlott,
  • Általában félszintetikus összetétele miatt kevésbé erős olajfilmet képez, mint a teljesen szintetikus motorolajok.

 

Kinek ajánlott ma 10W-40 motorolajat választani?

  • Régebbi gyártású, 1990-es–2000-es évekbeli autótulajdonosoknak,
  • Klasszikus járművek (youngtimer-ek) fenntartóinak,
  • Nagy futásteljesítményű, kopottabb motorokhoz,
  • Akik költséghatékony, de megbízható motorvédelmet keresnek.

Ha a gyártó eredetileg 10W-40-es olajat írt elő a motorhoz, érdemes azt a típust továbbra is használni a hosszú élettartam és a megfelelő kenési tulajdonságok megőrzése érdekében.

 

Összefoglalás

A 10W-40 motorolaj még mindig fontos szereplője a kenőanyag-piacnak, különösen a régebbi autók körében.
Bár a modern motorokhoz általában hígabb olajok szükségesek, a 10W-40 a maga megbízhatóságával, széles szabványtámogatásával és elérhető árával továbbra is kiváló vál