DSG, DCT automataváltó olaj
DSG váltóolajok – útmutató a választáshoz
DSG vs. egyéb váltótípusok: A DSG (duplakuplungos automata váltó) két tengelykapcsolót alkalmaz (felváltva kapcsolja a páratlan és páros fokozatokat), lehetővé téve a villámgyors, szinte folyamatos erőátvitellel zajló váltást. Ennek eredményeként a DSG hatékonyabb és üzemanyag-takarékosabb tud lenni, mint a hagyományos automataváltók. A kézi sebességváltóhoz viszonyítva előny, hogy a kuplungolást és a fokozatváltást az elektronika végzi, így a vezetés jóval kényelmesebb, miközben a gyors váltásoknak köszönhetően a dinamizmus is megmarad. Fontos ugyanakkor, hogy a DSG összetett szerkezet, amely rendszeres karbantartást (pl. időszakos olajcserét) igényel a hosszú távú megbízhatóság érdekében.
A termékek alatti részben található a DSG olajok választási útmutatója.
Száraz vs. nedves kuplungos DSG: A DSG váltók fő típusai a nedves és száraz kuplungos kivitelű rendszerek. A nedves típusnál a kuplunglamellák olajban futnak, így az olaj a fogaskerekek kenése mellett a kuplung hűtését is ellátja. A száraz kivitelnél viszont a kuplungok nincsenek olajfürdőben, elkülönülnek az olajtértől. Nedves DSG-knél általában ~60 000 km-enként szükséges olajcserét végezni. Száraz rendszereknél a gyártó gyakran nem ír elő cserét, de tapasztalat szerint ~100 000 km-nél érdemes lecserélni a váltóolajat (és ezt követően időszakonként megismételni).
A megfelelő DSG olaj kiválasztásának szempontjai: A DSG váltók speciális kenőanyagot igényelnek. Néhány fő tényező, amit érdemes szem előtt tartani:
- Viszkozitás: A váltóolaj viszkozitása (folyékonysága) befolyásolja a kenést és a váltó működését, hideg és meleg üzemben egyaránt. Mindig a gyártó által előírt viszkozitású olajat válasszunk.
- Gyári specifikáció: Ellenőrizzük, hogy az olaj rendelkezik-e a szükséges gyári jóváhagyással. VW DSG váltókhoz például előírás a VW G 052 182 jelű olaj; más gyártóknál eltérő specifikációkat írhatnak elő (pl. Ford WSS-M2C-936A). A megfelelő minősítési kódot rendszerint feltüntetik az olaj flakonján.
- Olajcsere-periódus: Tartsuk be a gyári csereintervallumot. Nedves kuplungos DSG-nél jellemzően ~60 000 km, száraz kuplungosnál pedig – ha hivatalosan nincs előírva – kb. 100 000 km-nél ajánlott az első olajcsere.
- Kompatibilitás: Győződjünk meg róla, hogy a választott olaj kompatibilis az adott váltótípussal. Például a Valvoline DCT olaj csak nedves kuplungos DSG-hez használható, száraz rendszerekhez nem.
Valvoline DSG olajok – előnyök és alkalmazás: A Valvoline kifejezetten a kettős kuplungos váltók igényeihez fejlesztette ki DSG/DCT olajait. A Valvoline DCT egy szintetikus alapú hajtóműolaj, amely széles hőmérséklet-tartományban kiváló kenést és védelmet nyújt a duplakuplungos sebességváltóknak. Főként a VW csoport (VW, Audi, Škoda, Seat) modelljeihez ajánlott, de más márkák DCT váltóival is használható (megfelel többek között a Ford, BMW, Mercedes, PSA előírásainak). A Valvoline DSG olajok főbb előnyei:
- Hosszú élettartam: Az olaj extrém terhelés mellett is hatékonyan védi a váltó alkatrészeit, csökkentve a kopást és a meghibásodást. Speciális adalékcsomagja megakadályozza a korróziót és a lerakódásokat, így az olaj hosszabb ideig megőrzi teljesítményét.
- Hőtűrés és folyékonyság: Hideg időben is folyékony marad, meleg üzemben pedig nem hígul fel, így a váltás minden hőfokon sima marad.