
A túlzott olajfogyasztásról
Az olajfogyasztás mértéke jól tükrözi a motor állapotát, és a túlzott olajégetés gyakran súlyos motorproblémák következménye. Nem lehet pontosan meghatározni, hogy mikor válik a motorolaj-fogyasztás túlzottá – ez számos tényezőtől, többek között a motorgyártótól függ. Vizsgáljuk meg részletesen a túlzott olajfogyasztás okait és tüneteit.
Mi számít normális olajfogyasztásnak?
Az olajfogyasztást jellemzően deciliter/1000 kilométer (dl/1000 km) egységben mérjük. Általánosságban elmondható, hogy a személyautók átlagosan 0,05–3 dl motorolajat fogyasztanak 1000 km-enként. A modern járművek jellemzően alacsonyabb maximálisan megengedett olajfogyasztással rendelkeznek, ez 0,05% és 1% közé esik.
Haszongépjárművek esetében ez az érték jellemzően 0,25–0,3% között mozog.
A túlzott olajfogyasztás okai
1. Nem megfelelő vagy gyenge minőségű olaj
Minden motor specifikus olajtípust igényel. Ha nem megfelelő viszkozitású vagy alacsony minőségű kenőanyag kerül a rendszerbe, az növeli a súrlódást és a hőtermelést, ami károsíthatja a motort, és növeli az olajfogyasztást.
Ha túl ritkán történik olajcsere, az olaj szennyeződésekkel telítődik, sőt el is éghet. Ez szintén növeli a fogyasztást és idő előtti kopáshoz vezethet.
A Valvoline fluidanalízis-programja segít kimutatni az olajban jelenlévő káros anyagokat, például fémszennyeződéseket, szilikátot vagy üzemanyag-maradványokat.
2. Kopott dugattyúgyűrűk
A dugattyúgyűrűk feladata a dugattyú és a hengerfal közötti hézag tömítése. Ha ezek elhasználódnak, az olaj átjuthat rajtuk és bejuthat az égéstérbe, ahol elég.
Ez kék füsttel, teljesítménycsökkenéssel és rossz gyorsulással járhat, továbbá kokszlerakódások képződhetnek a gyűrűkön.
3. Idős, elhasználódott motor
A régi motorok elemei természetes módon veszítenek záróképességükből, kisebb szivárgások keletkezhetnek. Ezek lassú olajveszteséghez vezetnek, és gyakori olajpótlást igényelhetnek.
4. Kopott tömítések és szimmeringek
A magas hőmérsékleten és nyomáson dolgozó tömítések és szimmeringek idővel elhasználódnak. Ez olajszivárgást okozhat. Bár ezek javítása viszonylag egyszerű, a következmények súlyosak lehetnek, ha nem történik időben beavatkozás.
A túlzott olajfogyasztás tünetei
1. Kék füst
A kékes vagy szürkés kipufogógáz égő motorolajra utal. Ennek oka lehet szivárgó gyűrű, sérült hengerfal vagy elhasználódott tömítés. Ha a jelenség tartós, mindenképp javasolt szervizbe vinni a járművet.
2. Alacsony kompresszió
A kompresszióteszt során megállapítható, hogy a motor szelepei, szelepülései és dugattyúgyűrűi megfelelően zárnak-e.
A hengerfejbe helyezett kompressziómérő 100 psi feletti nyomást kell, hogy jelezzen. A hengerek közti nyomáskülönbség nem haladhatja meg a 10%-ot.
3. Magas széntartalom
Az égéstérbe jutó olaj a gyújtógyertyákon és szelepek alján kokszos lerakódásokat képezhet. Ez leggyakrabban rossz minőségű olaj vagy sérült gyűrűk miatt történik.
4. Hűtőfolyadék romlása
Ha az olaj bejut a hűtőrendszerbe, rontja a hűtőfolyadék hőelvezető képességét és megváltoztatja annak színét, állagát. Ez szintén az olaj- és motorproblémák jele lehet.
Következtetés
A túlzott motorolaj-fogyasztás sokszor egy komolyabb műszaki probléma tünete. Ha a legkisebb jeleit észleli is, érdemes szakszervizhez fordulni, és akár fluidanalízissel pontos diagnózist felállítani.
Ne feledje: a megfelelő motorolaj kiválasztása elengedhetetlen! A Valvoline több mint 150 éve dolgozik azon, hogy kenőanyagai megfeleljenek a legmodernebb technológiai és környezetvédelmi elvárásoknak. Ismerje meg kínálatunkat, és válassza ki a járművéhez leginkább megfelelő olajat!