FIGYELEM! Webáruházunk még nem aktív!
A megrendelt termékeket nem szállítjuk ki!

10W-40 teherautó motorolaj

10W-40-es viszkozitású teherautós motorolajok – robusztus védelem hosszú távú igénybevételhez

A haszongépjárművek motorolajainak kiválasztása jóval bonyolultabb, mint a személyautóké. Egy teherautó, kamion, busz vagy munkagép motorja nemcsak nagyobb, hanem extrém igénybevételnek is ki van téve: nagy futásteljesítmény, hosszú üzemidő, változó terhelés és sokszor szélsőséges körülmények (hőség, hideg, por, hosszú autópályás menet).
Ebben a kategóriában a 10W-40 viszkozitású motorolajok régóta népszerűek, főleg fél- és teljesen szintetikus változatokban, hiszen kiváló kompromisszumot nyújtanak az ár, a védelem és az üzemanyag-hatékonyság között.

A termékek alatt olvasható további részletek a 10W40-es haszongépjárműves viszkozitási osztályról (ACEA, API és járműgyűrtói jóváhagyások).

22 termék
Raktáron (1 db)
440 685 Ft
Raktáron (2 db)
50 768 Ft
Raktáron (4 db)
400 255 Ft
Raktáron (5 db)
42 367 Ft
 

10W-40-es viszkozitású teherautós motorolajok több mint két évtizede bizonyítanak

Miért pont 10W-40?

A 10W-40 motorolaj a következő tulajdonságokat kínálja:

  • 10W: Hidegindítási viszkozitás. Az olaj könnyen pumpálható marad akár -25 °C körüli hőmérsékleten is, ami elengedhetetlen a téli időszakban működő teherautók számára.
  • 40: Magas üzemi hőmérsékleten (100 °C-on) stabil viszkozitás, így magas hőterhelés mellett is megőrzi kenőképességét, csökkentve a motor kopását.

Ez a viszkozitási tartomány ideális kompromisszumot kínál azoknak a járműveknek, amelyek Európa változatos éghajlati viszonyai között közlekednek – az északi hidegektől a déli forróságig.

 

Nemzetközi szabványok: minőségbiztosítás a teherautók világában

Ahhoz, hogy egy 10W40-es olaj alkalmas legyen modern teherautók motorjaiba, szigorú nemzetközi normáknak kell megfelelnie. A legfontosabbak:

ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Az európai ACEA szabványok külön kategóriákba sorolják a nehézgépjárművekre vonatkozó motorolajokat:

  • ACEA E4: Nagy terhelésű Euro 3/Euro 4/Euro 5 motorokhoz (főleg hosszú távú közlekedés). Hosszabb csereperiódusokhoz készült.
  • ACEA E6: Alacsony kéntartalmú üzemanyaghoz, DPF- (részecskeszűrő) kompatibilis. Euro 4, 5 és 6 normák.
  • ACEA E7: Kiváló dugattyútisztaság és kopásvédelem, főként EGR-es (kipufogógáz-visszavezetéses) motorokhoz.
  • ACEA E9: Használható részecskeszűrős (DPF) motorokban, de mérsékeltebb teljesítményszinttel, főként vegyes fuvarozásra.

Egy modern 10W-40-es teherautós olaj általában az ACEA E4/E7 vagy E6/E9 kategóriák valamelyikébe tartozik.

API (American Petroleum Institute)

Az amerikai API szabványok is fontosak, főként globálisan működő flották számára:

  • API CI-4: 2002-es normák szerint, EGR-es motorokhoz.
  • API CJ-4: Alacsony kéntartalmú dízelhez, DPF kompatibilitással.
  • API CK-4: A legújabb API szabvány, hosszabb élettartam, magas hőmérséklet-ellenállás.

 

Fontosabb járműgyártói jóváhagyások

A vezető európai teherautó-gyártók mind saját jóváhagyási rendszert dolgoztak ki, hogy garantálják a megfelelő motorvédelmet:

Gyártó

Jóváhagyás

Részletek

Mercedes-Benz (Daimler Truck)

MB 228.5, MB 228.51

Hosszú csereperiódusok (228.5), részecskeszűrő kompatibilitás (228.51).

Volvo Trucks

VDS-3, VDS-4

Nagy teljesítmény, tisztább motor, hosszabb olajcsere-intervallumok.

Renault Trucks (RVI)

RLD-2, RLD-3

Megbízható kenés modern Euro 4/5 motorokban.

MAN

MAN M 3277, MAN M 3477

Euro 3/4/5 motorokhoz, hosszú élettartam.

Scania

Scania LDF, LDF-2, LDF-3

Kiemelkedő dugattyútisztaság, alacsony koromképződés.

 

 

 

Megjegyzés: A teherautó-gyártók gyakran megkövetelik a hivatalos közúti tesztelést is, nem csak a laboratóriumi adatokat!

 

Milyen típusú és évjáratú teherautók használnak 10W-40 olajat?

Érintett járműkategóriák

  • Nyergesvontatók (pl. Mercedes Actros, MAN TGX, Scania R-széria)
  • Középnehéz teherautók (pl. DAF CF, Volvo FE)
  • Kis teherautók és furgonok (pl. Renault Master, Iveco Daily)
  • Buszok (pl. Mercedes Citaro, Volvo 7900)
  • Építőipari és munkagépek (pl. MAN TGS tipper, Scania G-széria dömper)

Évjáratok

A 10W-40 olajok elsődlegesen a következő korszak motorjaiban elterjedtek:

  • Euro 3 motorok (2000–2005) – EGR-rel vagy anélkül
  • Euro 4 motorok (2005–2009) – gyakran SCR (AdBlue) rendszerrel
  • Euro 5 motorok (2009–2014) – részben DPF alkalmazással
  • Euro 6 motorok korai generációi (2014–2017) – speciális jóváhagyású 10W-40 termékekkel

A 2017 utáni, legkorszerűbb Euro 6d és Euro 7 motorok gyakran már általában 5W-30-as viszkozitású, Low SAPS olajokat igényelnek, de bizonyos esetekben 10W-40 is elfogadott speciális előírások szerint.

 

Miért választják sokan még mindig a 10W-40-et?

  • Kiváló védelem extrém hőterhelésnél: Ideális hosszú távú autópályás üzemhez.
  • Alacsonyabb olajfogyasztás: A vastagabb olajfilm kevesebb párolgási veszteséget jelent.
  • Megbízhatóság régebbi motorokban: Főleg Euro 3–5 korszakú motorokban ideális.
  • Költséghatékony: A teljesen szintetikus 10W-40 olajok ára gyakran kedvezőbb, mint az új generációs 5W-30 vagy 5W-20 termékeké.

 

Fontos: mindig a gyártói előírásokat kell követni!

A motorgyártók kézikönyveiben pontosan szerepel, hogy milyen specifikációjú olajat kell alkalmazni. A viszkozitás mellett az is kritikus, hogy az olaj megfelel-e például egy MB 228.51 vagy MAN M3477 szabványnak.

Ha nem megfelelő olajat alkalmaznak:

  • gyorsabb lerakódás képződés,
  • megnövekedett kopás,
  • gyakoribb meghibásodások,
  • és garanciavesztés is bekövetkezhet.

 

Összegzés

A 10W-40-es viszkozitású teherautós motorolajok több mint két évtizede bizonyítják, hogy képesek megfelelni a nagy teherbírású motorok extrém elvárásainak.
Az olyan normák, mint az ACEA E4/E7 és a gyártói jóváhagyások (pl. MB 228.5, MAN 3277, Volvo VDS-3) garantálják, hogy ezek az olajok hosszú távon is megvédik a motort, akár 1 000 000 kilométer feletti futásig.

A modern, szintetikus alapolajokkal készülő 10W-40 haszongépjármű kenőanyagok a költséghatékonyság, az üzemanyag-fogyasztás és a motorvédelem szempontjából is ideális választást nyújtanak a közepes és nehéz haszongépjárművek számára – különösen a 2000. és 2017. között gyártott modellek esetében.