Teherautó motorolaj
Hogyan válasszunk motorolajat haszongépjárművekhez?
A megfelelő motorolaj kiválasztása kritikus fontosságú a teherautók, buszok, munkagépek és mezőgazdasági gépek hosszú élettartama és üzembiztonsága szempontjából. A haszongépjárművek motorjai extrém terhelésnek vannak kitéve: nagy össztömeg mozgatása, tartós autópálya-használat, vagy éppen nehéz terepen, poros környezetben való munka mind fokozott igénybevételt jelentenek. Az ideális motorolaj kiválasztásakor több szempontot is figyelembe kell venni – a gyári előírásoktól az olaj teljesítményszintjén és viszkozitásán át a márka megbízhatóságáig. Az alábbiakban szakmai alapossággal áttekintjük, mire érdemes ügyelni a haszonjárművek (pl. teherautók, nyerges vontatók, földmunkagépek, traktorok) motorolajának kiválasztásakor.
A teljes cikk a termékek alatti részben található.
Gépkönyvi ajánlások és gyári jóváhagyások
Minden esetben a kiindulópont a jármű kezelési útmutatója (gépkönyve). A gyártó itt pontosan megadja, milyen minősítésű és típusú motorolajat követel meg az adott motor konstruktőre. A modern haszongépjármű-motoroknál nem csupán a viszkozitási osztály (pl. SAE 15W-40), hanem nemzetközi teljesítményszintek és gyári szabványok is meg vannak adva. Ezek betartása kulcsfontosságú a garancia megtartása és a motor védelme érdekében. A szükséges olajkategóriát (teljesítményszintet) minden jármű kézikönyve tartalmazza, így össze lehet vetni az olaj flakonján/leírásában szereplő specifikációkat a saját járműparkunk követelményeivel, és kiválasztani a megfelelőt.
A gyári jóváhagyások olyan specifikus szabványok, amelyeket a járműgyártók dolgoztak ki saját motorjaik igényeire. Gyakran egy olajnak nem elég egy általános API vagy ACEA szabványt teljesítenie; szükséges lehet, hogy rendelkezzen például MB-Approval 228.51, MAN M 3477, Volvo VDS-4, Renault Trucks RLD-3, Cummins CES 20086 stb. jóváhagyással. Ezek a kódok azt jelzik, hogy az olaj teljesítette az adott gyártó tesztjeit és megfelel speciális követelményeinek. Mindig ellenőrizzük a flakonon vagy a termék adatlapján, hogy szerepel-e a mi járművünkhöz szükséges gyári specifikáció! Például egy modern Mercedes-Benz kamionmotor esetében elvárás lehet a MB 228.51 jóváhagyású olaj használata, míg egy régebbi MAN teherautóhoz elég lehet a MAN 3275 specifikációnak megfelelő olaj. A gyári előírások gyakran tartalmazzák az ajánlott csereperiódust is, ami összefügg az olaj minőségével – egy UHPD (Ultra High Performance Diesel) minőségű, gyári hosszú csereperiódusú olajjal akár 100.000 km futásteljesítmény is elérhető biztonságosan, ha ezt a jármű gyártója engedélyezi.
Példa: A MAN 3677 jelű gyári jóváhagyás egy 5W-30 viszkozitású, üzemanyag-takarékos, ultra nagy teljesítményű (UHPD) dízel motorolajat takar, csökkentett hamutartalommal (Mid SAPS), akár 100.000 km-es hosszú csereperiódussal. Ez az olaj megfelel az Euro V és Euro VI motorok követelményeinek, és kompatibilis a kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel (DPF, EGR, SCR). Ezzel szemben a régebbi MAN 3275 specifikáció egy hagyományos SHPD (Super High Performance Diesel) szintű 15W-40 olajra utal, amely kb. 60 000 km-ig használható, Euro II-es (és bizonyos Euro III) motorokhoz készült, de részecskeszűrős (DPF) motorokban nem alkalmazható. Látható, hogy a gyári szabványok igen specifikusak, ezért minden esetben ennek megfelelő olajat válasszunk. A gépkönyvi előírás figyelmen kívül hagyása – például egy nem megfelelő hamutartalmú olaj betöltése egy DPF-fel szerelt motorba – a motor károsodásához vagy a drága kipufogógáz-kezelő berendezések idő előtti tönkremeneteléhez vezethet.
Nemzetközi teljesítményszintek (API, ACEA) és Euro emissziós normák
A gyári szabványok mellett elengedhetetlen az olaj nemzetközi teljesítményszintjének megértése. Két legfontosabb besorolási rendszer az API (American Petroleum Institute) és az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) motorolajszekvenciák. Ezek a jelölések globálisan szabványosítják, hogy egy olaj milyen követelményeknek felel meg, és milyen alkalmazásra szánható.
API "C" kategóriák – dízelmotor olajok
Az API két nagy betűvel jelöli az olajokat: az S jelű kategória a benzines (szikragyújtású) motoroké, míg a C jelű a dízel (kompressziógyújtású) motoroké. A haszongépjárművek zöme dízelmotoros, ezért az API C szériára érdemes figyelni. A betűk utáni további betű jelzi a kategória fejlettségét, bevezetésének sorrendjét. Például:
- API CH-4: 1998-ban bevezetett kategória, amely már az akkori (1998-as) emissziós előírásokhoz igazodott, és alkalmas magas kéntartalmú gázolajjal üzemelő motorokhoz is. Ezt tipikusan az Euro II-III korszakú motorok igényelték.
- API CI-4: 2002–2004 körül megjelent kategória, melyet a szigorodó (2004-es) emissziós normák miatt vezettek be. Ezek az olajok már jobb kopásvédelmet nyújtottak az EGR-rel (kipufogógáz-visszavezetés) szerelt motorok számára, és még mindig kompatibilisek voltak a magas kéntartalmú (régebbi típusú) gázolajjal is.
- API CJ-4: 2006-ban bevezetett specifikáció, kifejezetten a részecskeszűrővel (DPF) felszerelt, valamint a Tier 4 off-road emissziós előírásoknak megfelelő motorok védelmére. Az API CJ-4 olajok már csak alacsony kéntartalmú üzemanyaggal használhatók, és biztosítják a DPF védelmét (csökkentett hamuképző adaléktartalommal). Az Euro V körüli (illetve amerikai EPA 2007) dízelmotorok tipikus olaja.
- API CK-4: 2016 végén bevezetett, egyik legújabb általános nehézdízel kategória az on-road járművekhez. Teljesíti a Tier 4 final off-road előírásokat és az Euro VI (2013/2014-) haszongépjármű normákhoz is alkalmas. Az API CK-4 olajok kifejezetten ellenállóbbak az oxidációval, nyíróigénybevétellel szemben, valamint javított koromtűrő képességgel rendelkeznek. Emellett magasabb szintű védelmet nyújtanak a kopás és lerakódások ellen, így megfelelnek a modern, nagy teljesítményű, EGR+SCR+DPF rendszerű motorok igényeinek.
Az API kategóriák nagy előnye, hogy visszafelé kompatibilisek: egy újabb API besorolású olaj használható a régebbi kategóriájú olajat igénylő motorokhoz is. Például egy API CK-4 minősítésű olaj nyugodtan alkalmazható ott, ahol korábban API CJ-4 vagy CI-4 volt előírva – sőt, jellemzően jobb védelmet is nyújt. Ez megkönnyíti a flottakezelők dolgát, hiszen egyetlen modern olajjal lefedhetik a vegyes életkorú járműparkot. (Kivételt képez a cikk írásakor legújabb API FA-4 kategória, amely az üzemanyag-takarékosság érdekében csökkentett viszkozitású, speciális olaj – ezt csak az arra tervezett legújabb motorokhoz szabad használni, de Európában ez egyelőre kevésbé elterjedt.)
ACEA E kategóriák – európai dízel motorolaj szabványok
Európában az ACEA szabványok az irányadók. Az ACEA rendszere betű és szám kombinációjával jelöli az olajokat. A személyautókhoz az A/B és C kategóriák tartoznak, míg a nehéz dízel haszongépjármű motorokhoz az E betűjelű kategóriák. Jelenleg (a 2016-os és 2022-es frissítések alapján) az alábbi ACEA E-kategóriák vannak érvényben a nehéz dízelmotorokhoz:
- ACEA E4: Ultra magas teljesítményű dízelmotor olaj (UHPD) kategória, nagy hamutartalmú (High SAPS) olajokkal. Tipikusan teljesen szintetikus, hosszú csereperiódusú olajok tartoznak ide, amelyeket kifejezetten hosszútávú (hosszú szervizintervallumú) használatra fejlesztettek. Az ACEA E4 olajokat elsősorban DPF nélküli, de EGR-rel vagy SCR-rel felszerelt Euro III-V motorokhoz ajánlják, ahol kiemelten fontos a dugattyútisztaság és a kopásvédelem, még akár magas kéntartalmú gázolaj esetén is. (Az E4 kategória sokszor a nagy teljesítményű, európai kamionmotorok gyári első feltöltésű olaja is volt korábban.)
- ACEA E6: Ultra High Performance Diesel kategória, csökkentett hamutartalmú (Mid SAPS) összetételű olajokkal. Az E6 olajok teljesítik a legszigorúbb követelményeket, különösen ajánlottak a részecskeszűrős (DPF) motorokhoz. Hosszú csereperiódusú használatra (UHPD) alkalmasak és csak alacsony kéntartalmú gázolajjal használhatók. Az E6 kategóriát jellemzően az Euro V–VI motorokhoz fejlesztették ki, ahol EGR, SCR és DPF is jelen lehet. (Sok E6 olaj ACEA C* személyautó-szabvánnyal is rokon, de itt kifejezetten a haszonjárművek terheléséhez igazították a teszteket.)
- ACEA E7: Szuper nagy teljesítményű dízel (SHPD) olajok kategóriája, normál hamutartalmú (High SAPS) formulával. Az E7 a korábbi E5 továbbfejlesztése; DPF nélküli dízelmotorokhoz ideális. Ajánlott Euro I-V besorolású motorokhoz nagy terhelés és közepesen hosszú csereperiódus mellett. Az E7 olajok magas detergens és diszpergens adaléktartalmuk révén kiválóan tisztán tartják a dugattyúkat, megakadályozzák a koromból eredő lerakódásokat és a hengerkopást (furattükrösödést). Alkalmazhatók EGR-rel és SCR-rel szerelt motorokban is, feltéve hogy nincs részecskeszűrő, mivel hamutartalmuk magas. (Tipikusan a hagyományos 15W-40 flottamotorolajok tartoznak ide.)
- ACEA E9: SHPD kategória, közepes hamutartalmú (Mid SAPS) modern dízelmotorolajok. Az E9 célja a DPF-fel is felszerelt haszongépjármű-motorok védelme, úgy, hogy közben kompatibilis marad a régebbi motorokkal is. Az ACEA E9 olajok stabil viszkozitásúak, magas kopás- és lerakódás elleni védelmet nyújtanak, és ajánlottak Euro I-V dízelmotorokhoz nagy terhelés mellett, akár hosszabb csereperiódussal is. Használhatók dízel részecskeszűrővel felszerelt vagy anélküli rendszerekben, a legtöbb EGR-es és SCR-es járműben – de csak alacsony kéntartalmú gázolajjal. Az E9 kategória lényegében az „univerzális” low SAPS olaj sok flottánál: védi a DPF-et, de visszafelé kompatibilis az idősebb motorokkal is (ahol a kénmentes üzemanyag adott).
Egy építőipari dömper és munkagép dízelmotorjai extrém terhelésnek vannak kitéve; az ACEA E7 vagy E9 kategóriájú motorolajok biztosítják a megfelelő védelmet az ilyen nehézgépekben is.
Fontos kiemelni, hogy az ACEA E kategóriák nem „jó-rossz” skálát jelentenek, hanem alkalmazási területet. Tehát nem mondhatjuk, hogy egy ACEA E9 „jobb”, mint egy E7, pusztán a nagyobb száma miatt – más célra valók. Egy régebbi, DPF nélküli motorba az E7 való lehet a legoptimálisabb, míg egy DPF-es Euro VI motorhoz E9 vagy E6 szükséges. Mindig az alkalmazás és a motortechnika határozza meg, melyik kategória kell! 2022-ben az ACEA bevezetett újabb frissítéseket is: megjelent az ACEA E8 és ACEA E11 specifikáció, melyek az E6, illetve E9 kategóriák továbbfejlesztett utódai (az új motorok igényeire szabva), míg az E4 és E7 kategóriák várhatóan fokozatosan kivezetésre kerülnek. Azonban a piacon még hosszú ideig találkozhatunk a korábbi jelölésekkel; a lényeget tekintve az olaj leírásában mindig szerepel, milyen Euro normás motorokhoz ajánlott.
Kapcsolat az Euro emissziós normákkal: Ahogy a fenti kategóriáknál látszik, az egyre szigorodó európai emissziós előírások (Euro I→VI) szorosan összefüggenek az olajspecifikációk változásával. Korai (Euro I–III) dízelmotorokban még nem volt sem EGR, sem részecskeszűrő – ezek jól elviselik a magas hamutartalmú, hagyományos adalékolású olajokat. Euro IV-től megjelent az EGR és/vagy SCR katalizátor, Euro V-től pedig néhány gyártónál a részecskeszűrő (DPF) is. A DPF-fel szerelt motoroknál kritikus az alacsony hamutartalom, mert a túl sok hamu (szulfáthamu) eltömítené a szűrőt. Ezért vezették be a Low/Mid SAPS (alacsony/közepes szulfáthamu, foszfor, kén tartalmú) olajokat. Az ACEA E6/E9 kategóriák kifejezetten ilyen olajok, melyek védik a részecskeszűrőt, és támogatják az SCR (AdBlue) katalizátor hosszú élettartamát. Ezzel szemben például egy régi Euro II-es munkagéphez nem szükséges drága Low SAPS olaj – ott a magasabb hamutartalom előnyösebb is lehet a kormos égés tisztításában. Összefoglalva: mindig vegyük figyelembe, hogy milyen emissziós besorolású (és milyen kipufogógáz-kezelő berendezésekkel ellátott) motorhoz keresünk olajat, és válasszuk ennek megfelelő API/ACEA kategóriájú terméket.
Viszkozitási osztály és környezeti hőmérséklet
A motorolaj viszkozitási osztálya (más néven SAE besorolása) azt mutatja meg, hogy az olaj mennyire “folyós” hidegben illetve meleg üzemi hőmérsékleten. Két számból áll, pl. 15W-40 vagy 5W-30. Az első szám utáni “W” a téli (Winter) fokozatot jelzi – minél kisebb ez a szám, annál jobb hidegindítási tulajdonságokkal bír az olaj (alacsony hőmérsékleten kevésbé „sűrű”). A második szám a 100°C körüli (üzemi) viszkozitási szintet jelöli – minél nagyobb, annál vastagabb olajfilmet képez meleg motornál, minél alacsonyabb annál inkább támogatja az üzemanyag-hatékonyságot..
Haszongépjárműveknél hagyományosan elterjedtek voltak a 15W-40 olajok, amelyek ásványi vagy fél-szintetikus bázisúak, és megbízható vastag olajfilmet adnak melegben is. Ma már azonban egyre inkább a szintetikus 10W-40, 5W-40, sőt 5W-30 olajok kerülnek előtérbe a modern motoroknál. Ennek több oka van:
- A vékonyabb (alacsonyabb viszkozitású) olajok csökkentik a belső súrlódást, így üzemanyagot takarítanak meg. Egy 5W-30 UHPD olajjal akár jó pár százalékos fogyasztáscsökkenés is elérhető a 15W-40-hez képest, főleg a sokat futó flottáknál ez jelentős megtakarítás.
- A teljesen szintetikus alapú olajok (pl. 5W-40, 5W-30) stabilabbak, hosszabb csereperiódust tesznek lehetővé, és jobban viselik a magas üzemi hőmérsékletet anélkül, hogy túlzottan elvékonyodnának vagy oxidálódnának. Viszkozitás-stabilak maradnak, azaz „stay-in-grade” tulajdonságúak – hidegtől üzemi hőfokig megőrzik a kenőképességüket a teljes olajcsere periódus alatt.
- A hidegoldali viszkozitás tekintetében pedig a 5W vagy 10W olajok biztosítják, hogy télen is könnyebben induljon a motor, gyorsabban felépüljön az olajnyomás és kevesebb legyen a kopás a hidegindítás pillanatában. Egy mezőgazdasági gépnél például, amit -10°C-os hajnalban is be kell indítani, kritikus előny, ha 5W-xx olajat használunk, ami kellő sebességgel elér a kenési helyekre.
Ugyanakkor a viszkozitást mindig a gyártó előírása határozza meg elsőként. Sok modern motor megkívánja a vékonyabb olajat (pl. 5W-30), de egy régebbi konstrukció esetében a túl alacsony viszkozitású olaj olajfilm-szakadást okozhat nagy terhelésnél. Ha a gépkönyv több fokozatot is megenged (pl. 10W-40 vagy 15W-40, éghajlattól függően), akkor érdemes az adott üzemi körülményekhez legjobban illőt választani. Forró éghajlaton vagy nagyon nehéz igénybevételnél a vastagabb olaj biztonságot adhat. Hideg klímán viszont a vékonyabb olaj jobb indíthatóságot és védelmet nyújt. Magyarországon tipikusan a 10W-40 vagy 15W-40 is elegendő lehet egy régebbi teherautóba, de egy korszerű Euro VI kamionnál már szinte biztosan 10W-30 vagy 5W-30 Low SAPS szintetikus olaj lesz az előírás.
Fontos még a viszkozitási index és a bázisolaj típusa: a magas viszkozitási indexű, jó minőségű szintetikus olaj kevésbé változtatja meg a viszkozitását hőingadozásra, így nyáron is elég „vastag”, télen is elég „vékony”. Ez különösen lényeges a változó terhelésű haszongépjárműveknél, ahol a motor hőmérséklete és terhelése is szélsőséges lehet.
Összefoglalva: válasszunk olyan viszkozitású olajat, ami megfelel a gyári ajánlásnak és az üzemi körülményeinknek. Ne kísérletezzünk például 5W-30-as olajjal egy olyan motorban, amihez a gyártó 15W-40-et ír elő – hacsak nincs kifejezett utólagos információnk a gyártótól ennek lehetőségéről. Ugyanígy, ha a gyártó kifejezetten low-viscosity (alacsony viszkozitású) olajat kér az üzemanyag-takarékosság miatt, ne térjünk el felfelé se, mert azzal fogyasztás- és teljesítménybeli veszteséget okozhatunk.
Megbízható márka és minőség
A piacon számtalan motorolaj márkával és termékkel találkozunk, de nem mindegyik nyújtja ugyanazt a minőséget. Haszongépjármű flottáknál különösen fontos a megbízhatóság és az állandó minőség, hiszen a kieső idő vagy egy motorkárosodás költsége rendkívül magas lehet. Érdemes ismert, jó hírű motorolaj márkát választani, mert ezek mögött komoly kutatás-fejlesztés, tesztelés és minőség-ellenőrzés áll. A nagy nemzetközi olajtársaságok (Valvoline, Lukoil, Shell, Mobil, Motul, stb.) és a gyári márkaajánlások (pl. MAN, Cummins, Volvo…) általában garantálják, hogy az olaj valóban tudja, amit a címkén ígér.
A megbízható márka választása nem feltétlenül csak “marketing” kérdés: ezek az olajok gyakran rendelkeznek a szükséges gyári jóváhagyásokkal (tehát a flakonon nem csak annyi áll, hogy „ajánlás szerint megfelel” pl. a Volvo VDS-4-nek, hanem a gyártó hivatalosan jóváhagyta). Ez garancia arra, hogy az adott olaj összetétele teljesítette az összes tesztet – például motorpróbapad teszteket, tisztasági és kopási vizsgálatokat – amelyet a gyártó előír. Egy ismeretlen eredetű olaj esetén könnyen lehet, hogy papíron megfelel bizonyos szabványnak, de a valós teljesítménye elmarad attól (esetleg nem tartja a viszkozitását, vagy gyengébb az adalékolása).
Továbbá, a márkás olajoknál kisebb az esélye a piacon sajnos előforduló hamisítványoknak – illetve, ha hivatalos forrásból / márkaimportőrtől szerezzük be, akkor biztosak lehetünk benne, hogy azt kapjuk, amiért fizettünk. StartAuto.hu felhasználók számára például kiemelten fontos, hogy megbízható forrásból vásároljanak olajat, hiszen a flottában esetleg több száz liter olajat is felhasználnak egy olajcserénél, és komoly kockázat, ha az olaj nem megfelelő.
Ökölszabályként: inkább kevesebb féle, de jó minőségű olajat használjunk a flottában, mint sokféle olcsóbb, bizonytalan hátterű terméket. A keveredés elkerülése is fontos – lehetőség szerint mindig ugyanazt a bevált márkát és típust töltsük az adott motorba. Így az adalékcsomag kompatibilitása biztosított, és nyomon tudjuk követni az olaj teljesítményét (pl. olajanalízisekkel is összehasonlítható lesz, ha mindig ugyanazt használjuk).
Mezőgazdasági és munkagépek motorolajai
A mezőgazdasági erőgépek és építőipari nehézgépek dízelmotorjai sok szempontból hasonlóak a teherautók motorjaihoz, de az üzemeltetési körülmények eltérhetnek. Egy traktor vagy kombájn motorja gyakran órákon át egyenletes fordulatszámon jár, hatalmas nyomatékot leadva, poros-saras környezetben. E gépek motorolaj-igényei jellemzően lefedik az ACEA E7/E9 kategóriákat, vagyis a modern traktormotorokhoz is gyakran ugyanazokat a nagy teljesítményű dízelmotorolajokat ajánlják, mint egy kamionhoz.
Természetesen itt is igaz, hogy a gépkönyv előírása az első. A nagy traktorgyártók (John Deere, Fendt, New Holland, stb.) is megadják saját szabványaikat, amelyek sokszor egybeesnek az ACEA E és API C kategóriákkal, vagy kisebb módosításokat tartalmaznak. Például egy Tier 4 final / Stage V emissziós besorolású traktorba alacsony hamutartalmú CJ-4/ACEA E9 olaj való, hogy a beépített DPF ne tömődjön el idő előtt. Egy régebbi, DPF nélküli traktor (pl. Euro IIIB vagy korábbi Stage IIIA motor) még használhat magasabb SAPS tartalmú E7 kategóriájú olajat is, ami jobban tolerálja a magas kéntartalmú gázolajat és a nagy mennyiségű lerakódást, koromképződést.
Ami fontos: a mezőgazdasági gépeknél gyakran találkozhatunk univerzális traktorolajokkal is (pl. STOU – Super Tractor Oil Universal, UTTO – Universal Tractor Transmission Oil), amelyek a motor mellett a hajtóművet, hidraulikát is kenik. Ezekkel most nem foglalkozunk, mert külön kategóriát képviselnek – a fenti tanácsok kizárólag a motor kenőolajára vonatkoznak. Ha a traktor motorja külön kenési rendszerű (és nem közös az olaj a hidraulikával), akkor általában hasonló motorolajat igényel, mint egy teherautó. Sőt, sok gazdálkodó praktikusan ugyanazt az olajtípust használja a traktorokhoz, mint a teherautó flottájához, feltéve, hogy az megfelel mindkét gépcsoport előírásainak. Ez csökkenti a raktározási komplexitást és a hibalehetőséget.
Összességében a munkagépeknél is elmondható: a motorolaj kiválasztásánál figyelembe kell venni a gyártó ajánlását, a motor generációját (emissziós fokozatát) és az üzemelési körülményeket (pl. hosszú alapjárati periódusok, extrém poros környezet – ilyenkor a gyakori szűrőcsere is fontos!). A jó minőségű, megfelelő teljesítményszintű olaj itt is meghálálja magát: jobb motorvédelmet és hosszabb élettartamot eredményez, még nehéz körülmények között is.
Összefoglaló – vásárlási tanácsok
A haszongépjárművek motorolaj-választásának fő szempontjai röviden:
- Kövesse a gyári előírást: Mindig ellenőrizd a gépkönyvben, milyen API/ACEA minőség és gyártói szabvány szükséges. Csak olyan olajat vegyél meg, amely kifejezetten teljesíti ezeket a követelményeket – így elkerülheti a garanciavesztést és a műszaki problémákat.
- Válassza a megfelelő kategóriát: Ha modern, DPF-fel szerelt a motor, low SAPS olajat (pl. ACEA E6/E9, API CJ-4/CK-4) válassz. Régebbi, részecskeszűrő nélküli motorhoz használhat High SAPS olajat (pl. ACEA E7, API CI-4), ami jobban passzol a korabeli technológiához. Ügyelj az emissziós normákra és az utókezelő rendszerekre.
- Megfelelő viszkozitás: Az éghajlatnak és a használatnak megfelelő SAE viszkozitási osztályt használd, a gyártó ajánlásán belül. Hideg időben előnyös a 5W vagy 10W hidegoldali fokozat a könnyebb indításhoz; melegben és nehéz terhelésnél győződjön meg róla, hogy az olaj elég „vastag” marad (pl. 40-es vagy 50-es melegoldali viszkozitás, ha a motor ezt kívánja).
- Minőség és márka: Lehetőleg ne a legolcsóbb, ismeretlen eredetű olajat öntse a drága munkagépbe. Válasszon megbízható márkájú, magas minőségű terméket, amelynek a hátterében gyári jóváhagyások és pozitív tapasztalatok állnak. A motor élettartama és a hosszú csereperiódus múlik azon, hogy az olaj mennyire tartja tisztán és védi a motort.
- Egységes beszerzés: Flottaüzemeltetőként praktikus, ha egységesíteni tudja az olajfajtákat. Ha a különböző járműveihez van olyan olaj, ami minden előírásnak megfelel (pl. egy API CK-4/ACEA E9 olaj sokféle vegyes flottaigényt lefed), használja bátran, így csökkentheti a keveredés és raktározás gondjait.
- Szaktanács és olajanalízis: Ha bizonytalan, kérjen tanácsot szakembertől vagy a StartAuto.hu ügyfélszolgálatától. Olajelemzési szolgáltatást is nyújtunk – rendszeres olajanalízissel nyomon követheti a motor állapotát és az olaj öregedését, ami segít az optimális csereperiódus beállításában és a rejtett problémák feltárásában.
Végül: a motorolajon nem érdemes spórolni, mert ami rövid távon pár forint megtakarítás, az hosszú távon jelentős többletköltség lehet egy idő előtt felújításra szoruló motornál. A megfelelő motorolaj hozzájárul ahhoz, hogy haszongépjárműve megbízhatóan, üzembiztosan szolgáljon, akár évi több százezer kilométeren vagy több ezer üzemórán keresztül is. A fenti szempontok figyelembevételével magabiztosan választhat olajat bármilyen munkagéphez vagy teherautóhoz – a járműve és a pénztárcája is meg fogja hálálni.