FIGYELEM! Webáruházunk még nem aktív!
A megrendelt termékeket nem szállítjuk ki!
Kis motor, nagy kockázat

Kis motor, nagy kockázat

Súlyos motorkárosodás, ha nem előzzük meg

Manapság a korszerű autógyártás egyik kulcstrendje a motorok lefaragása – kisebb lökettérfogat, turbófeltöltés és közvetlen befecskendezés kombinációja. Ezek a downsizing-technológiák hihetetlen teljesítményt és hatékonyságot kínálnak, ugyanakkor új, komoly igénybevételt jelentenek a motoron belül. Emiatt a kis fordulatszámon bekövetkező előgyújtás (LSPI) veszélye egyre gyakrabban fordul elő, mely súlyos motorkárosodáshoz vezethet, ha nem előzünk meg.

Start Autó

Mi is az LSPI?

Az alacsony fordulatszámon bekövetkező előgyújtás (Low-Speed Pre-Ignition) egy kontrollálatlan, az égéstérben spontán begyulladó üzemanyag-olaj keverék okozta detonáció, ami már a kompressziós ütemben létrejövő égést jelenti. Nem a hagyományos kopogás, hanem egy rendkívül heves nyomásemelkedés, ami a dugattyút, a gyűrűket és minden motoralkatrészt extrém terhelésnek tesz ki. Az LSPI rejtetten startol be, ezért csak a tünetek (hangosabb motorzaj, gyújtógyertya-sérülés, teljesítmény- és gazdaságosság-csökkenés) alapján gyanakodhatunk rá.

Az LSPI fő okai

A downsizing során a hengerűrtartalom csökkenésével és a turbófeltöltő nagyobb terhelésével nő a középnyomás és a hőmérséklet a hengertérben. A dugattyúgyűrűk által bejuttatott mikroszkopikus olajcseppek az épp befecskendezett benzin keverékével együtt robbanásszerűen meggyulladhatnak. A karbon- és kokszlerakódások, valamint a nem megfelelő motorolaj-adalékok tovább növelik az öngyulladás esélyét.

A kenőanyag-sikertörténet

A Lubrizol és az ágazat korai kutatói gyorsan azonosították, hogy a jelenség kulcsa a motorolaj adalékcsomagjában rejlik. Új tesztkeretrendszert dolgoztak ki az LSPI reprodukálására laboratóriumi körülmények között, és kidolgoztak olyan adalékokat, melyek megakadályozzák az előgyulladást. Az API SN PLUS szabványba először beemelt LSPI-ellenes teljesítmény követelményei az ILSAC GF-7 részeként végleg felszámolva az LSPI mint létező probléma nagyrészét.

Az LSPI elkerülése

A legegyszerűbb és leghatékonyabb védelem a speciális, LSPI-ellenes motorolajok rendszeres használata: ezek kivonják a karbonmaradványokat, optimalizálják az olajcseppek méretét és csökkentik a koromlerakódást a hengerfalon. A magas oktánszámú üzemanyag, vagy oktánszám emelő benzinadalék alkalmazása stabilizálja az égést, az üzemanyagrendszer-tisztító adalékok pedig megelőzik a szennyeződések felhalmozódását az injektorok és az égéstér környékén. Végül érdemes időnként hosszabb, autópályás használattal magas kipufogóhőmérsékletet biztosítani, hogy a DPF-regenerációhoz hasonlóan a lerakódások kiégjenek.


Az LSPI veszélye a modern downsizing-motorok természetes velejárója, de megfelelő olajozással, tisztítással és üzemanyag-minőséggel jelentősen csökkenthető. Ha a gyári előírásoknak megfelelő, LSPI-ellenes specifikációjú termékeket választjuk, és betartjuk a karbantartási ütemtervet, akkor kis motorral is hosszú távon megbízható, takarékos és károsanyag-kímélő üzemet érhetünk el.

illusztráció: Lubrizol