
Melyik 5W-30 az igazi?
A 5W-30 viszkozitású motorolaj a modern személyautók egyik legelterjedtebb kenőanyaga. De nem mindegy, milyen szabványoknak felel meg, milyen motorba kerül, és főleg az sem, milyen adalékcsomagokat tartalmaz. Ez a cikk segít eligazodni a laikus vásárlóknak és hasznos útmutató lehet független szervizeknek is, akik a megfelelő olajkészlet kialakításán dolgoznak.
Mit jelent az 5W-30, és miért nem elég?
Az 5W-30-as motorolaj egy SAE viszkozitási osztályt jelöl. Ez azt mutatja meg, hogyan viselkedik az olaj hidegindításkor (5W) és üzemi hőmérsékleten (30). Ugyanakkor ez a viszkozitás nem mond semmit az olaj kopásvédelemről, tisztítóképességről, hamutartalomról, turbókompatibilitásról vagy épp részecskeszűrő-barát viselkedésről. Ezeket a tulajdonságokat a gyártói szabványok és a nemzetközi teljesítményszintek határozzák meg.
Mi alapján válasszon az autótulajdonos?
A legfontosabb tanács: mindig kövessük a gépkönyv vagy az autógyártó online olajajánló rendszerének utasításait. Ez különösen igaz a modern, részecskeszűrős, turbós motorok esetében. Ugyan 5W-30-at ír elő a gyártó, de nem mindegy, milyen specifikációval:
-
A Renault például RN0720 szabványt ír elő a dízel DPF-es motorjaihoz – ez alacsony SAPS (hamu, foszfor, kén) tartalmú C4/C3 típusú olaj, speciális követelményekkel.
-
A PSA-csoport (Peugeot, Citroën, DS) PSA B71 2290 előírást használ, ami C2 szintű alacsony viszkozitású olajat jelent – ez kifejezetten alacsony HTHS (High Temperature High Shear) viszkozitású olaj.
-
A GM, Opel és Chevrolet esetén a legelterjedtebb a dexos2 szabvány, ami C3 szintű, részecskeszűrő-barát olaj – ez viszkozitásban hasonló, de eltér a PSA és Renault előírásaitól.
-
A Volkswagen-csoport modern dízelei és benzinesei (pl. 2.0 TDI, TSI) VW 504.00/507.00 előírású olajat igényelnek – ezek a LongLife csereperiódushoz fejlesztett, magas teljesítményszintű, C3 kategóriás termékek.
-
A BMW Longlife-04 (LL-04) szabványa szintén C3 típusú, DPF-kompatibilis 5W-30-as motorolajat kíván.
-
A Mercedes-Benz dízeleihez sok esetben MB 229.51 szabványú C3 szintű kenőanyagot kérnek.
-
A Ford egyes motorjaihoz – például 1.8 TDCi vagy korai 2.0 TDCi – a Ford WSS-M2C913-D követelményt határozza meg, amely az ACEA A5/B5 teljesítményszintre épül.
Mit mutatnak az adalékcsomagok? – A Lubrizol Relative Performance Tool tanulságai
A különböző szabványok mögött különböző motorolaj-kémiák húzódnak. A Lubrizol Relative Performance Tool segítségével jól látszik, hogy az azonos viszkozitású olajok közt is óriási eltérések lehetnek például:
- Oxidációs stabilitásban (az olaj lebomlása hő hatására)
- Lerakódás-képződés elleni védelemben
- Tisztítóképességben (detergens-diszpergens hatás)
- Üzemanyag-takarékosságban
- Részecskeszűrő-kompatibilitásban (alacsony SAPS adalékok)
Például egy RN0720 olaj jellemzően alacsonyabb hamutartalmú, viszont lehet, hogy nem annyira erős a tisztító hatása vagy nem alkalmas benzines turbómotorba. Egy VW 504.00/507.00 olaj kiváló lerakódásgátló és hosszú élettartamú, de nem helyettesíthető GM vagy Ford specifikációval.
Webshop vásárlóknak: mindig nézze meg a gépkönyvet vagy az online katalógust!
Ha valaki magának vásárol motorolajat, soha ne csak a viszkozitási osztály alapján döntsön. Az autó gépkönyve (vagy a gyártó online ajánlófelülete) pontosan megadja, milyen jóváhagyású olaj használható. Ha egy VW-csoportos járműbe PSA-s olaj kerül, az nemcsak a garancia elvesztését, de akár motorkárosodást is okozhat. Ugyanez igaz fordítva is: hiába „jó minőségű” egy BMW LL-04 olaj, ha nem az a szabvány, amit a Ford előír, akkor egyszerűen nem való bele.
Szervizeknek: minimum négyféle 5W-30 olajra lesz szükség
Sokan szeretnék egyféle motorolajjal kiszolgálni minden autót. Ez azonban sem technikailag, sem üzletileg nem jó stratégia. Egy felelősen működő független szerviz számára legalább 4-féle 5W-30 olaj készleten tartása ajánlott:
- ACEA C3 / MB 229.51 / BMW LL-04 / GM Dexos2– prémium német gyártókhoz és
- PSA B71 2290 / ACEA C2 – francia személy- és kishaszonjárművek, valamint Toyota, Suzuki, Honda modellek
- VW 504.00/507.00 – Volkwagen, Audi, Škoda, Seat modellekhez
- Ford WSS-M2C913-D – régebbi Ford modellekhez, vagy ahol az ACEA A5/B5 az előírás
Ha egy szerviz „univerzális” olajat tölt mindenbe, annak hosszú távon reklamáció és megbízhatósági probléma lehet a vége. Egy jól megválasztott motorolaj viszont csökkenti a garanciális meghibásodások esélyét, javítja az ügyfélélményt, és növeli a szerviz presztízsét.
Összegzés
A 5W-30 motorolaj tehát nem önmagában minőségi kategória, hanem egy viszkozitási osztály, amely mögött sokféle összetétel és szabvány húzódik meg. A választáskor mindig a gyártói jóváhagyások, a felhasználási körülmények és az adalékolás jellemzői döntik el, melyik olaj a megfelelő. Egy tudatos webshop vásárló és egy felelősségteljes szervizüzemeltető is hosszú távon jár jól, ha a „jó olaj” nemcsak az ár alapján, hanem szakmai szempontok szerint kerül kiválasztásra.